fredag 6. februar 2009

mine favorittplater det siste året

Har hatt denne listen liggende som utkast en god stund og redigert den fem ganger. Det viste seg vanskelig å lage en liste med de platene fra 2008, eg bestemte med heller for å lage en liste med platene som har betydd mest for meg og som eg har hørt med på det siste året, et forsøk på å lage en liste uten snobberi. Merkelig hvor vanskelig å separere seg snobberi, å innrømme at eg ikkje liker fleet foxes, deerhunter, vampie weekend eller cut copy. E usikker på om eg kanskje hadde likt noen av disse platene(f.eks. fleet foxes som har en sound som e nær mye musikk eg liker) hadde det ikkje vært for den massive hypen/PRen som følger med bandene. Kanskje eg hadde likt det om eg fant bandene ved en tilfeldighet på nettet, istedet for forsiden på Q eller NME. Gaute har forøvrig skrevet et fint innlegg om å miste musikk og band som blir kjent


over til listen i tilfeldig rekkefølge:






Band/artister eg fikk øynene opp for i 2008:
Jason Molina(solo og i bandene hans Songs:ohia og Magnolia Electric Co.)




Jeff Mangum- Little Birds
Denne sangen finnes bare i et opptatt fra en bursdagsfeiring(bursdagen til platedesigneren til rem om eg ikkje tar helt feil) og e kanskje den tristeste(og nydeligste) sangen eg har hørt.


65daysofstatic
instrumental post-rock i samme gate som explotions in the sky, men som ikkje bare bruker gitar, trommer og tidvis bass.


mulig eg legger til noen flere etterhvert som eg kommer på plater eg har glemt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul post Jo, syns ikke den var det spor snobberisk! :)

Jeg ble inspirert til å sjekke ut Crystal castles, Beach house og 65daysofstatic, takk for det!

Sunniva Innstrand sa...

fant visst bloggen din ja.

the hold steady! good shit.